APA PUNCA

hai . .  .Assalammualaikum awak  . .  .

jika mendongak ke langit
jangan lupa dimana bumi yg kita pijak
sebab kita dilahirkan dibumi bukan dilangit
eh . .memandai pulak saya menambah nya

awak . .yg sebenarnya ada satu kes yg saya nak kongsikan harini , pagi tadi lepas solat subuh  sebelum ketempat kerja ,saya sempat menyidai baju-baju yg sudah pun mesin cucikan malam tadi . sedang elok saya berangan tetiba kedengaran suara orang menjerit-jerit seolah-olah sedang memarahi seseorang yg lain . awalnya saya fikir . . aaaah . ni mesti kes anak yg susah nak dikejutkan untuk kesekolah ni .

tapi bila diamati rupanya ia adalah suara seorang anak bujang yg memarahi ibunya . entah apa punca tapi mereka adalah jiran saya !! ye . . .bukan sekali ni mereka bergaduh ,malahan dari dulu lagi . ibunya seorang ibu tunggal yg hanya menguruskan rumah tangga ( tidak berkerja ) sambil tu ibunya ada menjaga cucu ( anak kepada anaknya yg tua ) seramai 3 orang . memang hari-hari akan kedengaran suara terjerit pekik yg datang dari rumah mereka . sehinggakan adik-adik saya sudah naik fedup ! apatah lagi saya . ye la. . orang tengah syok-syok tidur  atau sedang berangan-angan tetiba ada suara pekik yg mengganggu . . ishh potong betul ~

apa yg saya nak tahu sekarang ni :
kenapa pemuda tu tak reti nak hormat ibunya ye ?
kenapa dia takde perasaan malu dengan jiran-jirannya ?
kenapa dia boleh jadi begitu ?
kenapa dia tak rasa yg dia tu menumpang je dirumah ibunya ,
kenapa nak kurang ajar ?
kenapa ?
apa punca ?
salah ibunya kah ?
salah anaknya kah ?
atau salah saya sebagai jirannya kah ?
eh . .kenapa pulak saya ?
yela. . .  kalau saya  ngorat anaknya ,pastu bila dah jadi pakwe saya ,boleh la saya didik dia jadi anak yg soleh  ( yg tahu menghormati org tuanya tu nanti ) hehehe . . . dan bila dia dah sayang saya , dia akan sentiasa tahu  bagaimana perasaan insan yg hari-hari di marahi  . . .  ish . . wajah handsome ,tapi perangai teruk ,sape yg nak !! * ayat  adik perempuan saya yg form six tu hehehehe

TEMAN BARU

Selamat Malam bulanku

malam ni tak mampu nak meroyan di muka buku . letih sangat-sangat minda ni . nampaknya sekarang mood saya tak lagi seceria sebelum ni .al maklum umur pun dah nak masuk 24 tahun . takkan nak mengedik pulak kat alam maya tu lagi kan. lainlah kalau adik-adik belasan tahun , mereka tu masih layak lagi kot rasanya mengedik ! ceh . . . .  ayat orang takde mood ni tau heee

baru-baru ni muka buku saya telah menambah lagi rakan . tetapi kali ni permintaan rakan bukan datangnya dari kalangan adik-adik sekolah  tetapi ada ayah orang ,ada datuk orang ,ada nenek orang dan ada kekasih orang . kebanyakkannya blogger-blogger semalaya dan  lebih berumur dari saya .

awak . . .  bagus juga bercampur dengan orang tua ni .selain saya kena jaga tutur kata , jaga adab bila memberi komen ,saya juga kena hati-hati agar ayat komen dan status saya tidak membuat mereka tersalah sangka atau mungkin mereka  tidak paham dan memberi andaian yg berbeza pula. tak rugi menghormati orang yg lebih tua dari kita sebenarnya .

siapa pun mereka ,mereka tetap teman siber saya ,yg akan sentiasa memantau disetiap tutur kata adik-adik dibawahnya . menasihati , memberi pandangan dan bergurau . apa yg saya harapkan kenalan-kenalan saya yg baru ni dapat mengenali siapa diri saya yg sebenar . . . insya ALLAH .

BABY BARU SAYA

Awak  . . . . hari ni waktu siang saya agak serabut sikit  . sebab harini taska mama ada ditambah dengan seorang lagi baby yg baru lepas hari ( 2 bulan ) .bukan saya tak pernah dikunjungi baby yg berusia begitu , namun kali ini baby ni agak rumit sikit sebab ibunya tidak ajarkan dia menyusu guna botol  semasa dalam pantang  dan 100% susu badan !!!  aduh susahnya nak handle masalah baru ni.

awak . . . cuba awak bayang kan baby yg kecik molek tu ,menangis kehausan dan bila disuap dengan puting botol dia tak reti nak hisap !! argh . . .  .rasa kasihan ada ,geram pun ada  . dia menangis dan menangis lah  . . . * macam cerita Ahmad Albab punya skrip pulak.

Inilah manusia  . . . dia cari jalan untuk menyenangkan diri dia agar tidak bermodal lebih untuk beli susu , namun dalam masa yg sama dia menyusahkan orang lain yg menjaga anaknya  ! ish geram jugak saya dibuatnya  . awak , mungkin masalah ini akan selesai kalau lah saya ada susu lebih  . . . . . tapi hampeh  hahaha opssss . . .maaf over. . .

sekarang ni saya kena latihkan dia mengenal erti puting tiruan . mungkin mengambil masa jugak sebab orang baru lahir tak sama mindanya dengan orang yg dah lama hidup . . .  kata mama buatlah semampu kamu , janji dia ( baby tu ) diam dan akhirnya . . . . . .  alahai tak tau nak kata apa dah ni . . . . .letak kan dia didada saya dan pujuk dia manja-manja sambil masukkan puting kedalam mulutnya . . opsss maksud saya puting botol susu eah  . . .ahha ~

*moga usaha saya ini berhasil . .  tidur la sayang , kakak dah letih ni  :'(

CINTAKU SEBENARNYA MILIK SIAPA ?


Bila diajak bicara soal cinta
ramai hati tak mahu terima
ramai tak percaya bila dikata
kekuatan cinta umpama magik !
tiada mata , tiada rupa
manusia jadi hamba pada keangkuhan perasaanya
manusia jadi lemah pada kehilangannya
manusia jadi gila pada kehebatan nilai jiwa didalamnya
cinta padaku hanya angin yg lalu
menyapa dingin namun pergi
kadang hadir tanpa mau ku
kadang hilang bila ku perlu
cinta manusia memang unik
cinta manusia memang pelik
namun pasti aku lemah jika ditanya lagi . . . .
siapakah insan yg kamu cintai saat ini?
kerana hati ku pun tak mampu mencari dimanakah cintaku itu . . .




TIN KOSONG YG TINGTONG

hai awak  . . . .

harini idea saya kering kontang , apa sebab nya saya sendiri pun tak dapat kesan sehinggalah ke  detik ini  takde maklumat penting untuk disampaikan , tiada perasaan gembira yg perlu dikongsikan,tiada duka nestapa yg perlu ditangiskan . .  apa yg saya tau , yg mampu saya katakan disini . . .  inikah namanya kehidupan ,ada kala indah ,ada ketika suram . . .  ada masa idea mencurah-curah , ada masa langsung tak nampak  arah . salam petang selasa untuk awk ! eh . . . tiap hari selasa KFC ada offer kan ? ahha !! yes  jum lepak KFC sambil habiskan baki  BR1M yg lumayan tu . . .


PEREMPUAN ITU SAYA

hi  . .
bila disebut curang pastinya ramai yg tunjukkan jarinya  pada orang perempuan yg cantik dan yg sewaktu dengannya . namun jika ditanya punca curang masih ramai tak tau nak bagi jawapan yg betul-betul tepat dan padu . namun pada saya , janganlah dicari punca sebab pasti kita akan menyalahkan orang lain pulak nanti . . .

awak katanya  . .  .


apakah  ini penyebab curang ??
masihkah salah perempuan dalam kes sebegini ?
kenapa semua ini terjadi ?
mana hak lelaki sebagai pelindung dan penyelamat keadaan ?
apa hak asasi perkahwinan mereka  ?
mana janji untuk sentiasa bersama saat susah dan senang ?
kenapa sebelah pihak je yg merana sedangkan pihak yg lagi satu buat tak endah je ?
adilkah perempuan dimalukan sebegini ?
tegarnya silelaki membiarkan kekasih hatinya merana ?
sulit untuk mentapsir hati lelaki yg ego dan tak tahu erti berterima kasih
mereka layak dipinggirkan dari sudut hati  . . .
itu kata saya  . . . !!


perempuan oh perempuan  . . .
mudahnya kesilapan mu kelihatan ,tapi sukarnya kebaikan mu dikesan . ..
awak . . saya pun perempuan yg ada harga diri .
saya bukan boneka yg awak ambil untuk dijadikan teman berbicara
kemudian awak lontarkan bila awak sudah bosan . . . .
sedarkah awak  . .  .
sekali perempuan terluka
dia akan memaafkan
namun disudut hatinya
tiada lagi kepercayaan terhadap sipeluka itu  . . . .

dan kata ustaz  . .  .

mekasih ustaz . . . 

MEREKA SIRAM KENANGAN ITU

hati saya terusik  dengan orang yg rapat dengan saya saat ni . . . . . mereka mengungkit sejarah silam saya yg 2 tahun sudah berlalu . . mereka siram kan lagi semua itu dengan air-mata  masalah menjadi kan semua yg makin pudar kembali segar dlm ingatan ini .


pada mulanya saya ingin memberontak namun hati saya merayu  . . . .

pleaselah untuk apa kau buat begitu ,bukannya yg lepas akan dapat  diperbetulkan kembali ,bukannya kau dapat edit kenangan -kenangan itu menjadi indah semula , yg pahit akan kekal pahit dan yg manis akan melekat kemanisannya . . . .biarlah mereka memburukkan kau ,biarkanlah mereka mengata kekurangan kau ,yg pastinya kau sudah pun berubah dan mereka masih lagi mengata ,biarkan lah mereka . . . Allah masih membuka pintu taubatnya . . ingatlah bila mereka cerita kisah silam kau ,mereka sebenarnya lupa bahawa sebenarnya mereka kehilangan kau yg sekarang . . .  taubat dan teruskan bertaubat . . . aku akan kekal setia menemani kau disini . .  .


akhirnya saya akur , bahawa kenangan tak dapat diedit ,ia akan kekal jadi kenangan dan sehingga kini ia takkan dapat diubah lagi . . . 


*Astagfirullahhal azim . . .  .terima kasih hati :'(


AHAD YG HANDSOME

hai . . . .

jika diam mahunya ,maka berdiam lah kerana itu lebih baik dari meneruskan kata-kata . lahai hari minggu macam ni ,semua kerja buat tak menjadi . suasana bosan datang bertalu-talu dalam minda . kenapa ? ahh '' period '' barangkali !! hahaha sengal jek ,mana ada !!  bosan sey ~ seriously !!

pagi tadi lepak pasar dengan mama , satu apa pun tak menarik dimata saya . di pasar tu ramai juga mat bangla yg ala-ala Hatrik Rosyan , Salman Khan , Shah Rukhan ,Yusuf Haslam . . . eh !! merepek dah ni !! ye ramai bangla yg handsome-handsome belaka tapi mereka tak dapat menarik biji mata saya ni jadi segar , bugar ,makin layu ada lah .

Sebenarnya bila ternampak je bangla-bangla tu tetiba saya teringat kan seseorang yg jauh disana , yg wajahnya ada iras-iras bangla hahaha . . phewww . . kalau dia tau mati lah saya !! ye awak ,wajah awak hampir sama dengan bangla yg ada dipasar tadi , sumpah tak bohong !! *swear!!! ha3

tapi alahai apa lah nak dibanggakan dengan jejaka harapan se Bangladesh tu , dia bukan ada KWSP pun hahaha , takel macam nak rak pun dia tetap dapat status pekerja asing  . . buang karen je kan . ni hah kat Malaysia ni ,ramai lagi bujang terlajak ,bujang tua ,bujang senang yg tak rasa lagi nikmat berumah tangga . kesianlah kat mereka tu . jiwa dah naik terkucil nak cari isteri  . sehinggakan sanggup minta kerajaan adakan satu lagi bantuan untuk mereka BB1M * Bantuan Bini 1 Malaysia * ha3 . .  jawapnya yg dah ada isteri tu  melopong la yek  sebab pastinya borang cuma dikeluarkan 1 je untuk setiap bujang .  tapi takkan nak ambil kat bank jugak ? . . *merepek lagi  ha3

wahai bujang-bujang sekelian ,apalah korang nak risau  kan . cuba lah fikir betul-betul ,fikir secara waras ,percaya kadaq dan kadar ,percaya pada takdir dengan yakin dan pastinya korang takan begitu teruja nak beristeri diusia begini lagi sebab selagi ALLAH belum tibakan jodoh kamu pastinya kalian dipanggil orang bujang yg bujang  . . .simple rite ? jangan nak peningkan kepala lagi, selagi Allah kata enjoy itu milik korang makanya ENJOY la sampai lebam ! ha3

ANAK OH ANAK

Assalammualaikum  . . . . pagi ni saya hanya ditemani anak -anak kecil di Taska Nur Qaseh . bahagia sungguh mereka disini , alhamdulillah mohon bahagia ini berkekalan milik kami Ya Allah .

kanak-kanak di usia sebegini memang indah hidupnya . takde nak fikir payahnya hidup ,sukarnya cari rezki ,sulitnya mengejar cita-cita ,azabnya menjadi insan terpinggir ! namun bila mereka dah mula remaja  ,mereka mudah lupa bahawa dunia ini hanya dipinjamkan sebentar buat mereka , ye indahnya alam remaja hanya sementara ,bukan selama-lamanya .

saya pernah di datangi remaja lelaki yg sangat power dimuka buku saya tu.
 
power?? apakah maksudnya  ???ye dia seboleh-boleh nak web-cam dengan saya dan nak tengok macam -macam yang ada pada diri saya,katanya dia nak tengok tubuh badan wanita 23 tahun !! sejujurnya umur dia baru 15 tahun .tetapi naluri dia sangat tinggi serupa dengan anak bujang umur 20tahun ! hahaha dia fikir saya ni model baju dalam ke apa ?? kalau saya model boleh la saya tunjukkan tu pun kalau saya dah hilang akal a.k.a gila !! dan hajatnya saya abaikan je macam lepaskan angin sendawa dari kerongkong saya ni. . erkkkk alhamdulillah



namun saya pelik remaja zaman ni mudah sangat percaya pada orang luar .sedangkan mereka tak pernah jumpa sekali pun ! lagi-lagi remaja perempuan . mungkin kalau mereka dari agama lain ,saya tak hairan sangat tetapi ini penganut agama islam! she is muslim !! omennn . . . . .  kebengapan apakah kejadian serupa itu boleh dilakukan ????? mana akal waras dia ? mana iman dia ?? kalau itu semua disebabkan cinta kenapa cinta begitu kejadian rupanya ! jika kita lihat di google sahaja ,awek melayu yg di taip , makanya keluarlah wajah -wajah awek melayu ,ada yg ayu ,ada yg serupa kayu ! nauzubillahhiminzaliq !!  dan pastinya orang melayu itu islam!!

itu baru disentuh remaja dengan laman sosial ,belum lagi remaja dengan sopan santunnya dilaman muka buku atau dilaman rumah  .

jika dipandang secara rawak ,remaja sekarang makin tipis tahap sopan santunnya kepada orang dewasa .lebih-lebih lagi kepada kedua ibu bapanya .kadangkala sanggup menghina ibu bapanya di status yg ditaip di laman 'sosialnya' ! pehh anak jenis apakah ini ?? mengalahkan sitanggang lakunya  sedangkan sitanggang hanya tak mengaku ibu nya sudah disumpah  jadi batu , dia takde pun buat status utk memalukan ibunya kan ?? kalau gitu tahap kurang ajarnya si anak  (memalukan ibubapanya ) hukuman apa yg setimpal  dengan perbuatannya tu  kan ? hanya pengampunan dari kedua orang tuanya yg mampu menyelamatkan dia dari pekara yg tidak diingini .




 sebab tu ramai remaja kita yg gagal dalam pelajaran ,sebab mereka ni selalunya tidak bersyukur pada tiap pengorbanan ibubapanya malahan menghina lagi !! astagfirullah halazim . . . kata orang semua ni salah didikan orang tua nya juga , tetapi jika anak itu sudah besar ,dia boleh guna akalnya sendiri bukan bergantung pada tunjuk ajar ibubapanya lagi .  . . .

pesanan saya :

BICARA HATI SEORANG TEMAN

As salammualaikum

hai awak . . pernah tak awak terfikir bagaimana perasaan seorang kawan bila seorang kawannya yang lain mengadu yg dia sedang kecewa , dia lemah , dia sakit merana kerana dikecewakan . . .

harini saya didatangi seorang kawan laman muka buku yg dah lama tidak menghubungi saya . selepas antara kami ada sedikit salah paham . dia marah sangat dengan saya sehingga sanggup 'remove' saya dari senarai teman-teman fb nya . namun disebabkan jiwa nya yg kosong saat ni ,DIA MENCARI SAYA SEMULA untuk meluahkan isihatinya dengan menghantar pesanan ke inbox fb saya  .

dia lelaki ! dia berjiwa kuat sebelum ni ! namun disebabkan perempuan dan naluri kasih sayang dia yg kuat terhadap kekasihnya ! kali ini dia tewas dengan perasaannya sendiri ! kesian . .  ketika saya membalas semua texts dari dia ,tiba-tiba hati saya jadi sebak dan air mata perlahan-lahan mengalir dipipi saya ni , sakitnya bila dikecewakan dan saya pernah alami detik itu . . .  ergh . . . namun dalam selamba saya sempat menasihati dia ( seorang lelaki yg layak saya panggil  adik  ) kata saya :

fikirlah apa tujuan awak ke kolej tu , ingatlah kedua ibu dan bapa awak ,jadikan mereka pemangkin untuk semangat awak yg dah hilang , jangan di kenang pada cinta yg semalam , dia hanyalah pinjaman Allah buat awak dan barang yg di pinjam tak pernah  kekal lama . . . banyakkan berdoa supaya Allah beri yg terbaik untuk awak . dan balas dia . . ye aku  tengah cuba la ni , tapi aku  terlalu lemah kerana ( ex - gf ) aku berada di kolej yg sama dan aku akan jumpa dia hari-hari  . . .

saya :  adeh . . . tak dapek den nak nolong eaaa  . . . . 

sebab situasi ini pernah saya alami sikit waktu dahulu , cuma saya tak anggap itu pemusnah ,malahan pada saya dikecewakan itu adalah satu alasan untuk saya bangkit bangun dari dunia percintaan yg melekakan !



sebenarnya saya nak adik tu lupakan benda yg buat dia sakit ,saya nak dia happy disepanjang waktu remajanya ,saya tak nak dia hanyut dengan perasaan kecewanya yg berpanjangan . walaupun dia bukan adik saya ,tapi pada saya sebagai muslim yg sama agama ,saya ,dia harus muhasabah diri iaitu semua yg belaku adalah takdir dan inilah yg dinamakan kehidupan .

ada kala kita berjaya dalam hidup ,ada masa kita kecundang ,tapi tiap kejayaan itu wajib disyukuri dan tiap kegagalan itu ada hikmah nya . . . waAllah hualam...Allah je yg Maha mengetahuinya . . .

KONGSI STATUS

hai awak . . . saya nak kongsikan sesuatu ni  *macam nak ajak mengumpat le pula*  , taklah kawan muka buku saya tu ada share sesuatu kat wall dia . awak nak tahu  tak apa yg dia kongsi kan tu ? meh pakat-pakat baca kemudian buatlah andaian sendiri . bytheway status ni datang dari wall fb bff saya . 


pasangan dimana :  LELAKI MUDA & PEREMPUAN TUA -
Perempuan yang lebih tua dari lelaki ni selalunya bersikap matang.. Setia.. Banyak menegur.. Peramah.. Suka tengok orang yang dia sayang tu bahagia.. Tapi dia suka bersedih sendirian.. Ego.. Cemburu.. Sensitif.. Mudah wasangka.. Cepat merajuk.. Susah dipujuk.. Susah nak paham kehendaknya, tak suka ditegur.. Emosi tapi korg jangan risau sebab dia ni seorang penyayang dan pandai menghargai orang.
 
 
pasangan ni pula : PEREMPUAN MUDA DARI LELAKI - 
Ini normal tapi memang sweet.. Perempuan macam ni selalunya jenis yang ceria.. Kelakar.. Cakap banyak.. Sporting tapi kuat cemburu.. Sensitif.. Dan lelaki kena banyak ikut kemahuan dia.. Kurang matang tapi memahami.. Sebenarnya perempuan yang lebih muda dari pasagannya ni.. Nak kan perhatian yang lebih dari pasangnnya.
 
 
 
Lelaki yg dah BERKAHWIN, tetapi mengaku BUJANG di hadapan kawan-kawan  ataupun di hadapan perempuan lain walaupun sekadar gurauan, maka JATUH TALAK terhadap Isterinya. Astaghfirullahalazim.


so ? lepas ni , yg bujang-bujang tu bijak-bijakkan lah fikiran anda untuk mencari pasangan hidup ye , sebab ianya bukan satu kerja yg mudah .kadang kala boleh serabutkan minda juga . ok , selamat menerai ( try) hehehe !

AWAK FRUST ?

Hi . . . frust ?kecewa ?merana ?derita ? aah. . itu hanya perasaan ! jangan mudah putus asa bila keadaan sebegini datang menerpa dalam jiwa awak tu . memang pekara biasa semua ini terjadi  namun cara manusia mengatasinya kadang kala agak luar biasa . betul tak kata saya ? NTAH . . .

pernah tak dengar cerita orang terjun bangunan hanya sebab dia frust bercinta ?  tentu sekali pernah kan? cuba fikir kan masak-masak untuk apakah semua tu ?  apa dia ingat hanya kekasihnya tu satu je ke mahluk didunia ni ? apa dia fikir kekasihnya itu saja kah yg mampu menyinari kehidupannya disepanjang hayatnya nanti ?

pernah tak dia terfikir , mengapa Allah beri dia peluang untuk frust , kecewa ,merana awal-awal lagi ? ye . . .Allah bagi dia peluang untuk memilih kekasih baru yg mampu buat yg terbaik dari kekasihnya yg terdahulu . . . bukan suka-suka dirimu di kecewakan ok !

atau mungkin Allah nak dia tahu keburukkan kekasihnya tu  sebelum mereka bercinta lebih jauh lagi ,mungkin bila dah berumah tangga akan berlaku pekara lagi dasyat nanti ? besar kemungkinan juga kan ?? so . .jangan buat kerja bodoh jika awak kecewa atau merana dalam percintaan !

dan nasihat saya , kalau nak try terjun pun . . try la terjun pokok mempelam dulu ,kalau ok ,tak ada apa-apa kesakitan maka awak layak untuk hidup dan layak untuk mencari cinta baru . . mudah je kan ??

APA MOTIF ?

tipu
bohong
dusta
itu semua adalah suku sakat yg serupa pada lumrahnya . ianya disebabkan ingin menutup satu-satu permasalah yg meruncing .tapi apa pula kisahnya dengan mengumpat dan menuduh atau yg sewaktu dengannya ? contohnya pic dia bawah ni :



dgn tajuk status : Awak rindu saya tak ?
kemudian 2 jejaka idaman semalaya ni berbalas komen dan awak lihat di dlm bulatan merah tu ,mengapa ada nama saya disitu ? apa motif mereka ? mohon pencerahan disini  . . .

HANYA ALLAH YG TAHU

mampukah kemaafan merubah kenyataan ?
bagaimana dgn situasi hati yg terluka pulak ?
boleh kah kemaafan itu merawatnya ?
bagaimana dgn air mata yg telah lama mengalir  ?
dapatkah kemaafan menghentikannya ?
mudah untuk mengatakan maaf . . .
tapi tak mudah untuk melupakan kesilapan .
mungkin bibir mengatakan ya saya maafkan awak namun dalam hati ,
hanya Allah yg tahu  . .

KATA HATI

Hi . . .saya try untuk meroyan ,tapi ternyata mood saya takde . saya cuba untuk tersenyum ,tapi tak mampu  dan kata hati saya . . .sudah-sudah laaa . . rest kan minda tu ,rehat puas-puas , jum cari damai dihati . .kita pergi jenjalan , saya akan setia menemani awak walaupun dimana awak berada . .ok . .saya ikut kata hati saya ni , dan blog ini akan sunyi untuk beberapa hari . . .ada umur panjang ,kita jumpa lagi . . .  . . .

SHE'S SAID


AND SHE'S GONE





 

14.2.2014

Assalammualaikum . . .

salam malam jumaat   . .  bila malam jumaat je ,mata ni macam lambat pulak nak mengantuknya . malam ni macam biasa bila mata segar bugar , jalan untuk cepat kan rasa mengantuk datang ialah layan muka buku . . .

banyak pekara yang berlaku di muka buku saya sejak akhir-akhir ini . kadang-kadang saya macam takut bila nak online ! rasa tak selesa untuk show online pun ada jugak ! entahlah  . .zaman sekarang orang dah dipengaruhi oleh macam-macam perasaan . apa taknya kalau dah tiap masa facebook akan tanya  :

what's on your mind ?

kemudian pastinya akan keluarlah berbagai status yg hot and cool di muka buku itu , tak cukup di wall, di ruang komen , di inbox pun ada jugak ! emm .. .

harini 14.2.2014 ~ ramai remaja dimuka buku itu sudah sedar bahawa  tiada sambutan valentine day untuk  mereka kerana mereka adalah muslim ! yes betul tu ! tapi hari ini saya nak ucap kan something untuk someone : 

selamat hari lahir sayang .. . moga awak sihat sejahtera selalu , diberi rezki yg halal lgi barokah , menjadi insan yg lebih tabah dlm menjalani liku2 kehidupn ini dan moga cpt dapat 'isteri'  ..aaminn . . .

23.gif

HINDUSTAN

Hi awak . .
bertahun saya tak layan filem hindustan ,entah tetibe malam ni terlayan pulak nya ,
itu pun sebab teman kan mama . padahal mata dah kelat semacam je ni heee . .  .

tajuk filem malam ni FIDA !



Filem hindustan keluaran tahun 2004 !

bila menuntun ,saya mula tertanya-tanya ,kenapa orang suka tengok filem hindustan ,
apakah sebab pelakonnnya yang cantik-cantik dan handsome-handsome ?
atau jalan ceritanya yang menarik  ?
atau aksinya yg hebat-hebat atau pelakonnya yg ramai ?
atau jugak kerana lagu-lagunya yg menghiburkan . .. ??
HANYA peminatnya  yg tahu  . .


saya sebenarnya memang tak berapa minat filem hindustan ni ,
tapi bila dah tenguk dari awal ,takkan mungkin saya tinggalkan...

awak . . percayakah awak ramai orang lelaki malaysia ni suka menuntun hindustan ? ye ..saya baru tahu  baru-baru ni jek ,sebelom ni saya ingat hanya orang perempuan je yg layan cerita-cerita yg gitu ..hinggakan kadang kala katanya mereka sanggup menitiskan si air matanya jugak !! adeh . . feeling sungguh kan ?! takpe la ,kalau sudah tu  pilihan dia , dari dia tenguk filem yg bukan-bukan tu , buat menambahkan lagi dosa je kan hahaha baik dia tenguk filem hindustan ini .. dan antara adengan dlm filem hindustan yg kerap kita kesan :

menyanyi di lereng bukit
gaduh
keretapi
bunuh diri
romantik nya cinta
air mata seorang ibu
perempuan cantik
lelaki kacak !!

yang last tu adalah penarik peminat perempuan untuk menuntun ! kalau hero tak handsome ! langsung mereka tak pandang katanya ! saya pun ada part paling sweet yg saya minat dalam filem hindustan ni  , awak nak tau apa dia ??? part laga-laga batang hidung tu lah ..lahai so sweet gitu ~ hahaha maklumlah kan hidung diaorang tu kan mancung-mancung ..dan artis paling saya minat ialah :

Rani mukherjee . . .

 
cuba tenguk wajah dia betul-betul,
kata mama , dia ada iras wajah saya  . . . eh !
lahai ...macam betul , macam ada betul ,entahlah . . .
heheheh nahe3x

dan heronya pastinya  . . abang Salman khan laaa. . .

Salman Khan Latest Wallpapers 2011
saya minat dia bukan sebab mama cakap wajah kami sama eah ,
tapi sebab saya memang minat gila tengok mata dia yg redup tu
dan bentuk badan dia tu !! peh !!!
kalau dia depan mata ni , hari-hari mintak dukung heheheh

oklah awak . . .  apa pun harap satu masa nanti Malaywood akan setaraf Bollywood dan hollywood sebab negara kita sebenarnya ada ramai pengarah yg berbakat,pelakon yg hebat ,cuma mereka tidak diberi peluang untuk filem2 yg lebih mencabar tu . .. sekian ~

*lambatnya nak habis !!!!




AKHIR ZAMAN

Assalammualaikum . .

umat Islam kat Malaysia ni makin pelik saya tenguk . banyak benda ajaib yg tak berapa nak ajaib dibuat sekarang .kalau diikutkan pada apa yang  dituntut oleh  agama ,aL-Quran merupakan kitab suci yg wajib dipelajari tajuwidnya ,kemudian sunat dibaca setiap masa kerana Al-Quran merupakan imam bagi semua umat Islam . dan Ia mengandungi pelbagai panduan untuk manusia dalam kehidupan seharian ini .

~ Al-Quran Panduan Ummah ~

namun apa yg dikesali ,ramai masyarakat kita zaman sekarang ni , telah menjadikan Al-Quran sebagai bahan untuk bersumpah akur janji ,kononnya sebagai bukti bahawa kenyataan yg mereka beri itu betul , bukan bohong ! what the ?!! dan didapati yg buat pengakuan  itu bukannya  kanak-kanak pra -sekolah , tapi orang yg sudah tua bangka ! orang yang kalau dipanggil untuk belajar semula ke sekolah ,sekolah pun akan  bersuara  :

 SORRY !! YOU ARE EXPIRED !!!!  aaah failed . . .

wahai insan . .kenapalah nak ikut jalan susah ,kalau jalan mudah  sedia ada . . . apakah jalan mudahnya ?? tak lain tak bukan . . silalah biasakan diri awak bercakap jujur ! makanya sepanjang usia awak orang sekeliling akan yakin bahawa  kata-kata awak itu benar dan tidak bohong dan tiada siapa akan sangsikannya lagi termasuklah musuh - musuh awak .

oklah . . . cakap banyak pun tak guna , sebagai umat Islam buatlah yg terbaik untuk agama awak ni dan buat lah yg terbaik juga untuk diri awak dan masyarakat sekeliling awak. . tak rugi pun kan . . .


Download Quran Wallpapers wallpaper, 'Quran Wallpaper 2012'.


MAHA SUCI ALLAH . . Tuhan yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang . . .

DATO OH DATO

hai . . .

diMalaysia ni kalau sebut nama dato' , rata -rata orang akan terfikir ,
wow orang kaya  . .
sesuai di buat calon menantu ni . .  .
jadi bini nombor dua dia  ke , nombor tiga pun ok gak ni .  .
mesti bisnes juta-juta . . .
tak perlu kerja keras ,sebab orang bawah dah ramai . .

tetapi  . . di facebook saya tu ,ada seorang dato yang sungguh rajin berusaha ,isteri dia cuma satu  ,comel pulak tu , dia muda lagi dan sekarang dia sedang sibuk menguruskan bisnes insurannya . .

tempuhari beliau ada send massage ke inbox fb saya , katanya tolong carikan orang yg berhajat untuk membeli insuran . banyak kemudahan jika membeli insuran dengannya . malangnya saya sebenarnya sudah pun ada insuran . dan 'bf' saya tak bagi jumpa or buat bisnes dgn suami orang ,katanya nanti timbulkan fitnah . . hahaha maka nya saya hanya mendiamkan diri je . tapi  jika anda ingin mengetahui dgn lebih lanjut tentang imbuhan insuran dato ini , ,sila pm Dato Syukur Ridzuan , dan jangan lupa ,mulakan dgn panggilan ' Assalammualaikum Dato' ye hehehe

bawahni antara iklan utk bisnes insuran yg beliau post di fb ni :


Sapa2 xde insuran lagi, habaq mai kat cek naa huhu.. medical card 100% claim bill segala kos rawatan,bilik dihospital swasta.. saving pun adaa ^____^ baik ada insuran skang.. kite x tawu apa yg berlaku dimasa2 akn dtg.. cek da penah claim eksiden moto zaman kolej dulu.. tp dulu ada 10% cas.. skang xde cas2.. 100% rawatan ditanggung beres.... MINAT??? pm la dia sekarang !

CINTA MONYET

12.23 am . . esok hari selasa !

ada apa dengan selasa ? haha takde apa-apa tapi bila ingat kelas esok mula awal lagi makanya saya kena katakan esok saya kena bangun lebih awal jugak  lagi  ! tapi . .  disebabkan mata masih cerah dan bersinar bak rambulan dimalam hari , saya masih gagah menaip 1 lagi post meroyan . . .

era sekarang ,cinta adalah kehidupan !
tak bercinta katanya tak rare ! ye jek . . .

bila sebut pasal cinta , dimuka buku saya tu ,ratusan murid sekolah asik sangat  time bercinta ! ada cinta realiti dan ada yang cinta siber ! ok,cinta tu naluri . . . saya paham . .

tapi kalau duit poket pergi sekolah pun mak ayah yang bagi ,duit top up pun mak ayah yang tanggung , pe kelas beb . . baik lu orang bercinta dengan buku-buku sekolah lagi best ! at least peperiksaan akhir tahun dapat gak korang keputusan yg cemerlang ! sejuk perut mak yg mengandungkan korang  . . .

Rata -rata adik-adik pelajar sekolah menengah akan buat :

~status sweetnya cinta pada awal tahun .
~status kecewanya bercinta  pada pertengahan tahun
~status keputusan peperiksaanya  gagal pada akhir tahun

dan remaja yg paling top bercinta ialah kitar usia 13~17 tahun ,bila dah lepas SPM,mereka akan buat hal memasing then bila berada dikolej ,si remaja lelaki tak musim sembang pasal cinta di siber tapi remaja perempuan  . . .  dasyat !!!! siap keluar gambar-gambar hot lagi !  ini pengalaman saya di muka buku dan ianya tiap hari berlaku ! serious tak bohong laaaa . .  .

Love Couple Wallpaper 1440x900 Love, Couple, Grayscale, Holding, Hands


dan ada satu pekara yang saya nak kongsikan disini :

Remaja Malaysia bila bercinta ayat-ayat dia hebat ! tapi bila kena tinggal ( frust ) ayat-ayat dia maha dasyat !!!!! habis keluar perkataan yg dia tak pernah sebut pun , dia akan sebut , semua nama binatang dia akan panggil ! owesome kan?! heee .  . anak BANGSA saya lah tu :)

Cute couples. ^_^ - Love Photo (18948421) - Fanpop fanclubs
Tapi ni bukan bangsa saya . . .


ANDA BERMINAT ?

hai . . .meroyan time bila dah puas jenjalan kat muka buku tu !
tulah kejenya kan ,lepak je pesbuk pastu meroyan! meroyan je pastu lepak pesbuk!!


hee hari-hari tu lah kerja saya bila ON notebook ni . . nak buat macamana kan , dari saya lepak kat tempat bukan-bukan diluar sana ,bukan je dipandang serong malahan akan menimbulkan fitnah pulak . . kan tak baik kan awak ? :3

ok straight to the point  !

ni untuk budak-budak Johor je kot tapi bukan budak Johor pun boleh join  gak mana lah tau bila dah join nanti dapat jodoh orang Johor , kan . . ahha . . awek Johor manja dan penyayang tau  . . alaaaahai ampu diri sendiri nampak ! :p

semalam ada sorang brother pm saya , dia niaga online ,dia tunjukkan saya jersi pemain JDT yg terbaru , tak lain tak bukan tu maksudnya dia promote baju jualannya la . tenguk  dibawah ni :
 https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/1624431_10202900179976691_574922944_n.jpg?oh=1d6298fab41f9a9ab97d2467e449cd7f&oe=52FB40F4&__gda__=1392168762_0f4e40625bbffa5c1fff4b22b920176d


https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34/1620058_10202900259458678_1276923783_n.jpg?oh=7ac33dd4afb2a29d5a09b765f5f519d5&oe=52FB33B3&__gda__=1392187255_78f7dec60df8efb35ed45ed15909aac2
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/1899113_10202900259538680_273599599_n.jpg?oh=5a6dfcd9026833e77b39ff573ac788a1&oe=52FABB59&__gda__=1392176471_e40153f8ddecd18aaafc953117ea172f
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/1899073_10202900259578681_296883689_n.jpg?oh=7283fccfbaf0bb0e0c2f6d54576de185&oe=52FB25ED&__gda__=1392198051_8af19fb739f75f06dfa146e050044e7e
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/1797187_10202900259418677_1045348077_n.jpg?oh=e93ab0869403d66a8fcac54a760e8106&oe=52FB360F&__gda__=1392194521_869a26021a93fb0e59d3c61a7210d76a
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34/1615196_10202900259498679_1251574231_n.jpg?oh=2cb9a9058f1ae5e34c205dfa051d002c&oe=52FAFB98&__gda__=1392173724_6e1ddb17fac4f6cd3962bf4ec57715a9

harga : boleh runding jika beli lebih dari 3 helai
postage : percuma
material :gred triple A
size : SS~XXL
berminat? nak runding ? jum pm brother ni . . Kamarul Fairuz Sharif

*saya berminat tapi saya lebih cenderung pada pakaian  yg berlengan panjang sebab tuntutan agama saya ,emm rasanya kalau awak berminat boleh la send massage kt brother tu ye  . . entri kali ni saya taip dia ( brother tu )  pun tak tahu , tapi tak salah kan tolong orang cari rezeki . .bukan susah pun :)

MOHON TIDUR KU LENA MALAM INI

each time you say goodbye i miss everything about you





al hamdulillah . . mood tidur malam ni lebih hebat dari malam semalam .  kalau semalam saya tak boleh tidur disebabkan kejadian - kejadian pelik tapi benar di alam siber ni  , makanya malam ini semuanya sudah terjawap dan keadaan akan pulih kembali seperti sedia kala . syukur ya ALLAH . . .

Makanya jika ada terlanjur kata ,terlepas bicara ,mohon maaf dari pihak saya . kerana kadang kala ayat yg di taip lagi tajam  dari mata pedang !  dan saya akui menaip dalam keadaan tertekan sangatlah tidak elok bagi awek manja seperti saya  . . .hukhukhuk . . tetiba batuk ngade :p

ok fine ! buang yg keruh ambil yang jernih , sepandai -pandai tupai melompat , dia akan berlari juga bila tiada dahan untuk dilompat olehnya ! sekian terima kasih . . .

* bayangkan masa berpantun tu sila lah gerakkan tangan kiri awak ke hadapan sesekali dan tangan kanan awak ada memegang mikrofon . . kehkehkeh . . . 


Uncle sorry !!! hee

KEPUTUSANNYA

ok fine !
kenyataan baik pulih telah diperolehi ,keluar di tv awal malam tadi bahawa katanya :

Ternyata JDT tidak salah kerana keluar Buletin Utama bahawa pihak polis menyatakan penyokong pahang pandai2 buat cerita ada penyokong mereka yg cedera dan maut . Tiada laporan polis yg dibuat di daerah berdekatan tentang kematian . Semua gambar yg diupload di laman2 sosial adalah palsu ~kenyataan polis

so sebagai penyokong yang berakal , janganlah buat perangai buruk lagi selepas ni kerana sepandai-pandai blogger buat entri , dia hanya mampu menaip dan mengedit cerita ,lelain dia tak tau dah,lagi-lagi main bola . . .  hancor jadinya  . . *blogger perempuan la ye,bukan yg lelaki handsome-handsome tu heeee . .

TAPI ...jangan pulak nanti ada yg bersuara kat belakang tu . . alaaa. . .abang polis selalu  makan @#$%^h !! ish ...selisih malaikat 44 , sila lah berfikiran positif dan katakan dalam hati dengan penuh semangat bahawa  *saya orang Malaysia dan saya orang Melayu yg Islam *

SAHABAT YG HILANG

assalammualaikum . . .

harini saya dapat kesan sesuatu telah berlaku dalam facebook saya . kawan saya yang selalu sangat berkomen dengan saya telah 'block' fb saya . Al- hamdulillah . . .cuma pada awalnya saya terasa pelik apa motif dia buat macam tu ?

sebelum ni dia pernah jugak block fb saya  ,tu pun saya tak tahu apa puncanya jugak. . .  tapi tak sampai seminggu dia add balik . mulanya saya malas nak approve tapi bila kenangkan dia memang rajin lepak wall saya dan berbalas komen ,so saya anggap approve request friend dari dia adalah jalan terbaik . so dia telah pun menjadi kawan muka buku saya semula . itu pun selepas saya simpan id dia di ' friend requests box'  selama 2 minggu .

kemudian dia pun aktif la semula berkomen di wall saya dengan komen yang merepek,merapu ,tapi menghiburkan la ,sehinggakan ada kawan saya yang lain  menegur, siapa avy tu ? bf awak ke Lyen? saya jawap taklah ,friendlist je  . . .

kali terakhir yang saya ingat ,kami dan beberapa orang teman fb yang lain ada berbalas komen distatus saya pada bulan januari yg lepas , dan dia suruh saya pergi kewallnya kerana dia ada satu status buat saya *katanya . . .

dia lelaki , namun jika dia berkomen ,emosinya mengalahkan orang perempuan ! hehe naluri memasing kan . . . ye last day dia komen dan dia ada buat status pasal kekasihnya yg cemburu kannya. namun saya tak pasti apakah punca kecemburuan itu terhasil !

tetapi bila saya stalker guna fb kawan saya , dan check  semula pada apa yang dia dah komen diwall saya yg lepas-lepas tu , ye . . dalam komennya ada menunjukkan yang dia tu ' menyengal ' gak bila mengayat , walaupun hanya gurauan tapi ia nampak over gitu  . . . lebih-lebih lagi dalam status saya dia sering menggunakan   panggilan darling lah , lebiu lah ,entah apa-apa tah , saya pun malas nak taip disini .

ok fine ! keputusan akhirnya muktamad !! memang layak la gf dia mencemburui dia dan saya !! dan memang layak lah fb saya di block olehnya , ini semua untuk memastikan keakraban kami tidak disalah ertikan oleh kekasih hatinya  lagi . . .  sape tak sayang bf oii ! hahaha

 Yandz David Luffy  

By Admin Avy Alandz/Yandz David Luffy@Secrets Loves Society(closed society)

sahabat  . . biarlah semuanya abadi dalam kenangan saya selama-lamanya . kerana itu lebih baik dari percintaan awak dan kekasih awak jadi  musnah . saya akan pastikan saya tak akan approve mana-mana friend request lagi selepas ini  . . demi untuk kebaikan semua  . . .


hari-hari teakhir saya berbalas komen dengannya . . .

Secrets : you wont believe it if i say today...i cried with smile when someone thought that i think of them a cheap person..what a disaster day of my life..i didnt mean that at all..but it seems if u think that i was like that..it's all up to u girl...all i wanna say here..thankz for teared up my pieces of heart in u..God Knows what i felt at this moment..(ancus!!) by admin Avy Alandz/Yandz David Luffy
@Secrets Loves Society(my feelings:totally broken heartache)thankz to u but i appreciate what u thought of me..bye now
Like · ·

*chef . .   i know all happend by the reason , and hope everything gonna be ok both of you ...




feel free now . .  . ^_^ al hamdulillah . . .

CERITA AWEK TEPI TASIK

ehem . . .kelas batal ! heee tu tanda ada waktu untuk saya lepak blog ! yes !yes ! menipu sangat kata nak rehat kan minda kalau dalam kepala otak tu dah asik ingat nak meroyan je hari-hari heee ~

nak meluahkn isi hati boleh tak ekk ? alahai padahal memang tiap kali buat post dah memangnya isihati pun dah terluah ,lagi mau tanya ... apa daaa . ..

ok fine ! tahukah anda apa akan terjadi bila kita di beri pasangan yang kuat cemburu ?!

semalam saya telah  di datangi oleh seorang teman baik saya .
 AwekHot| Awek MelayuBoleh|Awek Melayu|Awek Melayu Sexy| Awek Tudung ...
wajah diatas ni sama tapi tak serupa ok . . . ( sekadar hiasan )
sejak dibangku sekolah lagi dia memang rapat dengan saya , kalau cerita peribadi dia ,saya lah orang petama dia cari untuk dikongsikan ! sebab katanya dia percaya kan saya 100% , adik kandung saya pun tak percaya kat saya sesangat tau ...sedih seyh ~

alkisahnya dia memang dah ada kekasih hati ,malang baginya kekasih hati nya itu seorang yg kuat cemburu ! kalau memang cemburu tandanya sayang pun ,janganlah over brother! merana luar dalam awek lu ! eh!! kaso pulak bahasanya ni , maafkan saya   . . lahai . .

kata kawan saya  ,jika di muka buku dia dah tak boleh nak berbalas komen dengan lelaki lain dah ,bila masuk je satu komen dari teman lelaki dari senarai  fbnya  ,pasti boyfriend dia akan masuk jugak berkomen ! dengan ayat daring gitu ,ohnya ... macam lah dia dah sah jadi suami member saya tukan nak control semua !

bila boyfirend dia call, sedangkan member saya tu sedang buat kerja lain yang menyukarkan  dia untuk menjawap panggilan ( seperti sedang menumis masakan ,sedang solat, sedang mandi ,sedang ukk ukk) pastinya boyfriend dia akan marah katanya kenapa tak angkat panggilan?! huh ! zalim kan !

kalau berjalan keluar rumah pun satu masalah , member saya tu langsung tak boleh nak enjoy dengan kawan-kawan kerja (kawan  perempuan je pun  ) pasti tiap 10 minit boyfriend dia akan call ! mak aii . .kebebalan apakah manusia kayak gitu ??

saya pernah ter' bersuara' kat member saya tu . . kalau dah macam tu nape kau nak tunggu dia lagi beb ??  lelaki bukan dia sorang kat Malaysia ni pun ! *jarum baik punya ni haha* dan awak nak tahu apa kata member saya ?

aku masih boleh bersabar lagi beb , selagi sayang aku masih kuat untuknya , tunggulah kalau rasa sayang aku tu dah hilang nanti ,insya Allah aku cari lain dan tinggalkan je dia ! 

hahahambooii !!  woi !! woi!! memang meletop ayat dia kan.. maksudnya dia pun dah tak tahan le tu tapi dia masih boleh bersabar lagi sebab sayang..terbaekk lah beb ! saya melompat gembira bila dia ada cita-cita macam tu . kenapa?? kenapa awak tanya ???

jawapannya mudah je :

 cinta bukan untuk di siksa tapi kehadiran cinta untuk bahagia . .
bukan je bahagia didunia tetapi diakhirat jua . so simple kan ?

last sembang dia boleh pulak tanya saya (member saya tulah )

member saya : babe . .how about you ?

saya   : what?

member saya : ko kuat cemburu tak ?

saya : mana ada ! apa maksud ko?

member saya : ko suka cemburu kat couple ko tak ?

saya : hahahahaha *gelak hentak-hentak kaki *
apalah ko ni beb, ofkos la aku kuat cemburu sebab aku takde couple yg caring macam boyfriend ko yg sayang gilar kat ko sampai over-over  tu hah ! aku ni hanya menumpang kasih orang je beb ,aku tau gaya mana aku nak letak tahap cemburu aku ni ,kang cemburu tak bertempat bikin malu pada diri aku sendiri je wei... so . .. . . ko paham-paham je la ok  heeee ~

member saya : @#$%^&* pulak dahhh . . tak paham aku la wei ko ni  huh !!

saya nak dia hentikan topik tu .
saya ajak dia lepak tasik sambil makan bege mcD . .
dia kata saya  memang pandai ambik hati nya . . .
 
member saya : ko ..layan aku macam aku  ni takde masalah je kan ??
hehehe , sebab tu aku sayang ko beb ....

saya : hanya kenyit mata je kat dia sambil senyum tak nampak gigi . . .  

tapi dalam hati saya   : aku akan sayang pada tiap insan yang selalu menderita dalam jiwanya kerana aku tau sakitnya hati jika diinaya oleh insan yg disayang . . . aku pun sayang ko beb . . . .  ^_^

rockers girl memang suka lepak kat tasik ke  ? ye tepi tasik ialah lokasi  paling tenang buat saya masa ni . .  ilham banyak masuk bhai heeee


Kotak hati: Kenapa aku ke Tasik?


CORETAN BUAT S*Y*NG


awak . . . . .
mungkin ada silapnya semua ini terjadi , antara kita tak mampu menyuarakan apa-apa lagi . sedangkan didalam hati hanya Allah je yang bisa mengerti . dikejauhan ini salam penuh kemaafan dari saya yang hina ini . dan untuk beberapa hari yg  mendatang ,saya akan beristirehat dari semua aktiviti siber . ye saya nak rehatkan minda saya yang makin bercelaru dan jiwa saya yang makin tak menentu .

harapan saya ,awak baik-baik saja disana dan bergembiralah hendaknya  disisi orang-orang yg awak sayang . . . jangan tunggu kepulangan saya kerana saya tidak menjanjikan apa-apa lagi . . . sekian terima kasih ~


MAKIN MENYUSAHKAN JIWA

salam rindu diangin lalu . . .

angin malam ni hangat buat saya . tak tahulah angin hangat ke hati saya yang hanget ! nilah manusia ,tak ada angin,tak ada ribut tetiba terus hancur ! aik?? lain macam je ayat ... heee tu mukaddimah je tu !

ok fine ! harini ,malam tadi rata -rata peminat bola mengadaptasi pelbagai cerita buruk tentang bola sepak tanah air ! yang kadang kala macam tak masuk akal langsung !

saya boleh katakan adat la tu , tu lah sukan namanya JIKA  . . . .ye jika penyokong bola sepak tu adalah terdiri dari kanak-kanak sekolah rendah ! yang belum pun bersunat / berkhatan ! belum baligh ,tak tahu mana dosa dan mana pahala lagi, mana baik ,mana buruk nya !

tetapi malangnya rata-rata penyokong yang datang adalah orang dewasa ! yang sudah pun baligh , sudah berakal mustahil mereka belum berkhatan pulakkan ?? ye dak ?? tapi apa dah jadi ??pekara yang  amat memalukan ! rata-rata penyokong macam otak dilutut ! cakap sesedap rasa je , tak pernah nak jaga perasaan orang ! macam dia pulak yang main ! aah kecewa !

kalau di laman sosial tu ,beratus ribu status berkaitan bola sepak adalah status yang negetif ! rata-rata suka sangat menaip ayat yang memburukkan diri sendiri sebenarnya . apa tidaknya bila dia mencarut pelbagai perkataan menjadi ayat hot ! maka secara tak langsung orang lain akan berkata ..

 lahai teruknya minda budak ni . . . pasal bola dia jadi gini , muka elok, perangai pulak teruk!!

kan . ..tak memasal dah kena gosip hati . . . kalau peristiwa yang lepas-lepas tu kira sudah berlaku makanya abaikan je lah . benda dah lepas dan terlepas macamana nak panggil balik semula ,bukannya video boleh di tengok berulang-ulang ,tapi ia adalah kejadian yang berlaku secara langsung ! perkara yang tidak diduga atau dirancang pun kan ?

ok fine ! cakap atas dasar orang dewasa la ye ... jika awak peminat bola ,awak sayangkan team awak , awak sayangkan nama baik bangsa awak , berfikiran matanglah ye kerana tak rugi pun . menang ke kalah ke tu la adat bermain ! yang bukan adat bermain ialah :

provokasi !
baling batu !
merusuh !
membunuh !
fitnah ,kutuk mengutuk secara  tak sihat !
menimbulkan kontroversi sesama penyokong !
bakar suar !
bakar mercun !
mengeluarkan video yg berunsur fitnah !

ahh ada banyak lagi tapi saya tak mampu menaipkannya kerana ianya bukan melambangkan budaya orang timur amnya dan jugak bukan menunjukkan budaya orang islam khasnya ! paling kesian lagi , antara punca pergaduhan penyokong-penyokong ialah dari status-status hot dari admin page-page sukan yang bergerak aktif di laman sosial ketika ni .padahal mereka tu hanya menarik banyak like atau banyak komen je ! bukan pun ada keuntungan untuk penyookong pun sebenarnya . . .

yang peliknya  kenapa mereka tidak mengambil tindakan yang sewajarnya keatas page-page yang dibuat hanya untuk mencetuskan pergaduhan dan menyebabkan sukan tanah air ini huru hara ??yang jugak menyebabkan ramai orang melayu menghina melayu,menghina agama,menghina pemimpinnya ,menghina sultannya !!!

mana kah perginya kaki-kaki hacker yg kononnya lebih  pentingkan keislaman di dunia siber ini ?? apakah mereka jugak turut sama membahan penyokong-penyokong yg akhlak ciput tu ??? sedih sunggguh ! secara realitynya benda yg tidak baik ni memang ramai pengikutnya sedangkan benda yang baik tu ,ramai yg teragak-agak nak mengikutnya ...

sejujurnya saya orang johor ! namun semakin hari saya semakin hilang hormat kepada penyokong - penyokong setia JDT tu ! bukan sebab saya lalang tapi sebab saya tak tahan dengan ayat-ayat power mereka yang kadang-kadang buat saya sendiri terasa !

awak . .  lepas game , pemain yg keletihan tu sedang elok je berbaik semula sesama mereka ,bersalaman ,dan cukup bulan mereka diberi habuan sebagai  imbuhan kelincahan mereka ketika dipadang ,sedangkan awak semua ???? fuck sana ! fuck sini ! hate sana ! hate sini ! maki orang tu ! maki orang ni !! bergaduh tak habis-habis !! berpuak-puak ! macam kiblat masing-masing tu berlainan je kan ! tapi sampai bila ??

dibawah ni ialah antara risiko dan dalang-dalang pecetus teruknya bola dimalaysia ! bukan nak mengaibkan sesiapa tapi jadikan lah ianya sebagai iktibar untuk diri sendiri atas kekejaman peminat bola yang keterlaluan :


Photo: "KERATAN AKHBAR HARI INI"

Hebat ayat kosmo pakai.....
salah satu batu api !

Photo: KAMI HANYALAH PENYOKONG PASUKAN BIASA

"Kami hanyalah penyokong kepada sebuah pasukan biasa. Bukanlah sebuah pasukan penyandang juara. Bukan juga pasukan bintang. Pasukan kami berada di atas hala tuju jangka panjang dari seorang yang berpandangan jauh iaitu DYAM Tunku Mahkota Johor.

Oleh itu, kami dari kalangan penyokong juga melakukan perubahan demi pasukan kami sepertimana permintaan dan hasrat DYAM Tunku Presiden Bolasepak pasukan kami.

Ampunkanlah segala kesalahan kami, ampunkanlah segala kebencian kepada kami, dendam antara kami. Kami datang hanya dengan satu suara perpaduan untuk semua demi menyokong bolasepak Malaysia.

Hari ini 8hb Februari 2014 lewat jam 3.30pg. Dukacita kami tadahkan dengan apa yang berlaku, kepada Allah kami berserah."
memang perlu di akhiri begini ?

Photo: "CERITA DI LUAR BALAI"

"Suasana masih panas...walaupun kitaorg kt dlm balai, penyokong pahang masih tunggu kt dpn balai"
-Penyokong tegar johor-
balai polis dapat beri penyelesaian kah ?

 Photo: "HUJAN BATU 2014"

Suasana di luar Stadium Darul Makmur selepas pertemuan antara Pahang dan JDT tegang sehingga menyebabkan penyokong JDT cedera dibaling objek keras. 
FOTO Nazirul Roslan
ini bukan sekali ,malahan berkali- kali

Photo: Mat Motor beramai2 keroyok bas penyokong JDT..
Padahnye..?!
Terhimpit sesama sendiri dan masuk bwh bas..
Maaf, info kurang tepat.. Allahualam. 
Kalaulah benar bagai dikata.. Fikirlah sendiri!
Cuma bola aje pun!
sadis ,niat nak jadi hero tapi jadi mangsa ! katanya dia telah dipukul . .waallahhualam   . . .*saya tiada ditempat kejadian *

awak . . .TMJ bukan mahukan pasukan bola sepaknya jadi begini . namun dia mahu negeri johor dikenali dengan bermaruah dalam bola sepak ,bukan benda-benda mengarut semua ni ! yang diluar sana siapa pun awak sokong hormatlah penyokong orang lain juga kerana tak kemana pun harga sebijik bola dan sekeping tiket dan sebuah piala  tu jika dibandingkan dengan nilai sebuah nyawa dan harga maruah diri  . . .

merah biru tetap dihati ,
maruah negeri tetap dihormati ,
niat TMJ tetap disanjung tinggi,
jagalah nama baik pasukan kita JDT !

ALLAH SELAMAT KAN KALIAN penyokong bola sepak tanah air ku. . .. aaaminnn ~


EX

Hai . . .
siapa ada ex? bukan ex-5 ok ,tapi ex - boyfriend or ex - girlfriend la . . .
siapa tak sayang ex dia? bohong sangat ! ex ialah orang yg pernah kita sayang sesangat suatu ketika dahulu !
Puisi Sedih
rindu kat ex ?
tu adat la ..maklomlah kan orang yg penah kita sayang sesangat ,lagi-lagi cinta firstime...ish. . .siapa tak rindu seyh  . .lagi-lagi bila dia sekarang dah ada pengganti ,lagi lah  tambah rindu . .eh . . tu rindu ke jeles ?? entahlah harap maklum je lah ye hehe ..
My LifE aS A TeEnAGEr: sedih sedih sedih ....
tapi jika awak rindu gila kat ex awak pun , janganlah sampai awak menyakitkan hati orang yg setia disisi awak sekarang ni. mungkin dia tak tunjukkan yg dia marah atau jeles , tapi rasa timbang rasa pada perasaannya itu yg lebih baik dari awak buat dia terus-terusan memendam rasa. . .kesian doe kat dia . .

Kata Kata Sedih | Kata Kata Sedih Buat Pacar Terbaru 2011
saya hanya menasihati kerana kadang kala sebagai manusia ni , kita sering abaikan yg terbaik buat kita tapi secara tak sengaja kita masih tetap mengejar benda yang tak pasti untuk kita. *adat resam dunia la katakan

SEDIH - Nurani Islam TV.::Pilihan Utama Anda::.
bayangkan awak berada ditempat kekasih awak yang setia tu sekarang ni , sakit tak hati awak? sedih tak awak jika kekasih awak masih dok meroyan pasal ex dia ? sedangkan awak yg  tetap setia disisinya dia buat tak hal pun. . .walaupun awak menanti tiap kasih dari sayangnya , menemani masa - masa sepinya . . . awak sentiasa merindukannya . . tak terasa ke diri disisih dalam kotak ingatannya ? ooh. . .sedihkan awak kan . . .


sedih | Rangmudo
sedarlah . . . yg dah pergi tu lah kenangan , yg masih disisi tu lah setia ,mana awak nak jaga . . kenangan kah atau kesetiaan kah ?  jangan nanti bila si setia sudah berlalu pergi meninggalkan awak ,masa tu baru awak nak sebut ... rindu  . . . eh ! jum tengok cermin ,lihat wajah sendiri katakan mana satu pilihanku . . mohon Allah beri jodoh ku yg sehebat wajah ku  . .heeee baru rare kan ?

kata kata sedih - katakata-mutiara.com